Pazarlama; belirli bir ürün ya da hizmetin kullanıcıların dikkatini çekmesi ve bu ürüne yönelmesi için kullanılan iletişim yöntemlerini kapsar. Bu süreç, çeşitli kampanyalar aracılığıyla gerçekleştirilebilir ve kampanyalar oldukça tercih edilen araçlardandır.
Fiziki ve dijital olarak uygulanabildiği gibi viral olarak da gerçekleştirilebilir. Kullanıcıyı ürünü veya hizmeti almaya, kullanmaya ikna etme amacıyla çeşitli yollarla karşımıza çıkar. Semt pazarlarında bağıran satıcılardan internet reklamlarına kadar geniş bir yelpazede yer alır. Ürün, hizmet, sektör, zaman ve mekan özelinde yöntemler ve stratejiler değişkenlik gösterir.
Pazarlama Tanımı Nedir?
Doğal kaynaklar kullanılarak elde edilen, tasarlanan ve geliştirilen tüm ürün ve hizmetlerin; tüketicilere ulaşana dek geçirdikleri aşamaların tamamını çevreleyen niteliklerin tümüne pazarlama denir. Bu kavram, bazıları için dar, bazıları için ise geniş bir anlama sahiptir. Vurgulanan odak noktalar aşağıdaki gibidir:
- Bireylerin ihtiyaç ve arzularının giderilmesine yöneliktir.
- Farklılığı ve çeşitliliği daha hızlı ve kolay kılar.
- Çeşitli tanıtım eylemlerinden meydana gelir.
- Bireyler ve gruplarca oluşturulur.
- Konuları; ürünler, hizmetler, materyaller ve fikirlerdir.
- Aşamalar – eylemler iyi düşünülmeli, araştırılmalı, projelendirilmeli, planlanmalı ve denetim altında tutulmalıdır.
Pazarlama Tanımındaki Temel Kavramlar Nelerdir?
İhtiyaç, istek, arz, talep, değer, fiyat, takas, pazar, pazarlamacılar, ürün, mal, hizmet, fikirler gibi kavramlar sürecin temel taşlarıdır.
Pazarlama Fonksiyonları Nelerdir?
Değişim Fonksiyonları: Satın alım işlemi yapılacak materyalin kaynağının seçimi, ihtiyaçlara uygunluk, alıcı – satıcı arasındaki fiyat, nakliye, ambalajlama gibi kriterlerde anlaşma sağlanması gibi koşulları kapsar.
Fiziksel Sunum: Üretim kaynağından tüketiciye ulaştırma mesafesinin saptanması, ulaştırma esnasında risklerin indirgenmesi, ambalajlanma ve korunma gibi işlemleri içerir.
Yardımcı Fonksiyonlar: Ürünlerin standart ölçülerinin belirlenmesi, tüketicinin alımına yönelik para türlerinin ve ödeme yöntemlerinin saptanması, alım – satım esnasında doğabilecek finansal riskleri engelleyici tekniklerin geliştirilmesi gibi koşulları kapsar.
Planlama ve Geliştirme: Müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik değişim ve gelişimlerin sağlanması ve yeni ürünlerin tasarlanması, planlanması ve geliştirilmesini içerir.
Dağıtım: Çevresel etkenler, depolama, nakliye işlemleri, stoklama çalışmaları, üretici – toptancı – tüketici arasındaki yolculuğun hesaplanması ve fiziki şartlara yönelik risklerin belirlenerek indirgenmesi çalışmalarıdır.
Pazarlama Çeşitleri Nelerdir?
Pazarlama ve reklam aynı şey gibi düşünülüyor olsa da reklam, tanıtımın bir aracıdır. Girizgahta bu ayrıma vurgu yaparak önce sürecin tamamını tanımlamak önemlidir. Peki, pazarlama ve reklamın farkı nedir?
Pazarlama; ürün, hizmet, fikir, yayın, marka, kurumsal kimlik, etkinlik gibi herhangi bir unsurun pazara ulaştırılması için sürdürülen süreçlerin tamamını kapsar. Reklam ise bu bileşenlerden bir tanesidir ve tanıtımın bir alt dalıdır. Günümüzde konvansiyonel medya ile dijital medyanın savaşı dijitale doğru kaymakta, bu da kavramların birbirine karışmasına yol açmaktadır.
Pazarlama Özellikleri Nelerdir?
Bu alandaki çeşitli özellikler, özellikle dijital ortamdaki yenilikler ışığında öne çıkmaktadır. Genel olarak tanıtımın temel özelliklerinden bazıları şunlardır:
- Tüketicilerin ihtiyaçlarını ve isteklerini belirleyerek bu ihtiyaçlara uygun ürün ve hizmet geliştirme faaliyetlerini içerir.
- Geleneksel, modern ya da dijital yöntemler gibi çeşitli faaliyetleri kapsar.
- Stratejisi dinamik yapıdadır; bir işletmenin tanıtım faaliyetleri sürekli olarak gelişebilir ve değişebilir.
- İnsanların ihtiyaçlarını karşılayan bir süreçtir.
- Her işletme, kendine profesyonel bir strateji belirlemelidir ve bu strateji işletme tarafından değiştirilebilir.
- Tek bir faaliyet yürütülebileceği gibi, birçok strateji aynı anda uygulanabilir.
- Çalışmaları çok yönlüdür.
- Hedef kitleyi tanımak, bu sürecin temel çıkış noktaları arasındadır.
- Faaliyetlere yatırım yapabilmek için öncelikle bir marka algısı oluşturulmalıdır.
- Aldığınız hizmet ne kadar profesyonel ve verilere dayalı olursa, kazanç potansiyeliniz o kadar artar.
İşletmeler para kazanmak, ürün ya da hizmetlerini daha geniş kitlelere ulaştırmak için bir strateji belirlemelidir. Strateji, bir kitlenin ilgisini çekmeli ve bazı ihtiyaçlarını gidermelidir. Bir işletme hedef kitlesine ne kadar ulaşırsa o oranda daha başarılı olunabilir. İşletmenizin sürecinde başarılı olmak istiyorsanız, profesyonel bir ekip tarafından oluşturulan stratejilere ihtiyacınız olacaktır.
Pazarlama Nasıl Yapılır?
Bir ürün veya hizmetin hedef kitlesinin belirlenmesi ve sürecin planlaması ile gerçekleştirilir. Tanıtım etkinlikleri doğru seçilmez ve çeşitlendirme doğru yapılmaz ise etkinlik başarısızlıkla sonuçlanır. Bu nedenle tanıtım yapılırken, çeşitleri çok iyi bilinmeli ve uygun çeşitlendirme yapılmalıdır.
Hizmet Tanıtımı Nasıl Yapılır?
Ticari hayatta geldiğimiz noktada eski zamanlara göre rekabet ortamı oldukça güçlü hale gelmeye başladı. Küreselleşmeye ek olarak internet olanakları işletmelerin yoğun olarak satış faaliyeti yürütmesini beraberinde getirdi. İnsanlar artık hizmetlere çok kolay bir şekilde ulaşabiliyor.
Elle tutulan, somut olan ve insanların gözle gördüğü bir ürünü tanıtmak çok kolaydır. Ancak hizmet tanıtımı süreci daha zor olacaktır. İnsanlara fiziki olarak bir şey vermediğinizde hayal sattığınız düşünülebilir. Bu yüzden insanlarda hizmet firmalarının gereksiz olduğuna dair bir algı var. Bu durum nihai olarak hizmet tanıtan uzmanların işinin zorlaşmasına yol açıyor. Hizmet sektöründe sağlık, eğitim, danışmanlık, personel eğitimi, temizlik, kalite ya da denetim gibi konularda çalışılmaktadır.
Hizmet tanıtırken işinize yarayacak bazı bilgilerden bahsedelim:
- Hizmet tanıtımı yapıyorsanız müşterinize sizin sunduğunuz hizmeti aldıklarında hangi yararları sağlayacağını net olarak ifade etmeniz gerekiyor. İnsanlar onlara neyi kazandıracağını bildiklerinde bir hizmete daha fazla yönelebilir.
- İnsanlar için bir hizmet satın alırken maliyet önemlidir. Verdiğiniz hizmetin maliyeti ve ücretleri hakkında insanlara net bilgiler verin. Ayrıca insanların bütçesini aşmayacak fiyatlar oluşturun. İnsanlar hizmet fayda açısından tatmin olacakları bir ücret vermeyi tercih edeceklerdir.
- Tanıttığınız hizmetin tüm özelliklerini iyi bilmelisiniz. Yani hizmetinizdeki artı ve eksiler tarafsız biçimde belirlenmeli ve iyi öğrenilmelidir. İnsanlar aldıkları hizmetin olumsuz ya da zayıf yanlarını da bilmelidir.
- İnsanlar sizin sattığınız ürünü en az sizin kadar tanıyabilir. Bu durumda onları tatmin etmeniz zor olabilir. Bu yüzden insanların da hizmetiniz hakkında bilgi sahibi olması ihtimaline karşı hizmetinizin tüm özelliklerini bilmeniz gerekiyor. Tüm soruları cevaplamanız gerektiğini hatırlatalım.
- Bir hizmet satarken insanları etkin dinleme yaparak anlamalısınız. İnsanların gerçekten satacağınız hizmete ihtiyacı olup olmadığını anlayın. Müşterilerinizi anlayarak onların ihtiyaçlarını belirleyebilir ve sorunlarını çözecek hizmeti önerebilirsiniz.
- Tanıtım sürecinde çok fazla konuşmayın. Müşterinizi konuşturmaya çalışarak kısa süre içinde onu tanımaya çalışın.
- Sizden daha önce hizmet alan ve faydasını gören önemli referanslar hizmetinizin tanınması için çok önemli fırsatlardır. Her zaman memnun kalan müşterilerinize ait değişimleri ve deneyimleri paylaşın. Böylece yeni müşterileriniz de sizinle çalışacaktır.
- Hedef kitlenize doğru platformlardan ulaşın. Analizler yaparak potansiyel müşterilerinizin hangi platformlarda vakit geçirdiğinden haberdar olun. Böylece daha fazla kişiye satış yapabilirsiniz.
- İyi bir konuşmacı olun. İnsanlara bir hizmet satabilmek için onları etkilemeniz gerekiyor. Bunun da yolu profesyonel bir konuşmacı olmaktan geçiyor.
- Elinizde verdiğiniz hizmeti tanıtan video, görsel, katalog gibi somut bir ürün olması size kazandıracaktır.
- Mutlaka hizmetinizi sattığınız ve tanıtan profesyonel bir web sitesi tasarlayın. SEO çalışmaları sayesinde hizmetinizi ön sıralara çıkarabilirsiniz.
- Mail tanıtımı, sosyal medya tanıtımı gibi stratejilerle insanlara ulaşarak hizmetinizin varlığı hakkında bilgi verin.Hizmet tanıtımı profesyonel olarak yapılırsa başarılı olabilir.
Ürün Tanıtımı (Pazarlama)Nasıl Yapılır?
Ürün tanıtımı; işletmenize ait bir ürünün çeşitli yollardan hedef kitlenize satılmasıdır. Bir ürünü tanıtmak için birçok strateji kullanabilirsiniz. Markalar ürünlerini tanıtabilmek için hedef kitleye odaklı doğru stratejileri kullanırlar.
Ürün tanıtma konusunda size bazı bilgiler verelim:
- Ürününüzü Satacağınız Kitleyi Tanıyın: Bir ürünü satmadan önce kime satacağınızı bilmeniz gerekiyor. Çünkü tanıtım stratejinizi belirlerken hedef kitlenize uygun bir strateji belirlemeniz daha doğru olacaktır. Öncelikle doğru stratejiyi hayata geçirmek adına hedef kitlenizin ihtiyaçlarını tanıyın. Ürününüzün bu kitlenin bir talebine cevap verip vermediğine bakın.
- Ürününüzün Niteliklerini Gün Yüzüne Çıkartın: Bir ürünün satılabilmesi için öncelikle tanınması gerekir. İnsanlar sizin ürününüz hakkında bilgi sahibi olmadan o ürüne ihtiyaçları olup olmadığını belirleyemez. Bunun için sosyal medya, web sitesi ya da broşür gibi farklı yöntemlerle ürününüzün öne çıkan özelliklerini tanıtın. İnsanlar ürününüzü tanıdıkça satın alma konusunda daha cesaretli davranacaklardır.
- Stratejinizi Belirleyin: Bir ürünün satılabilmesi için öncelikle tanıtım stratejisinin belirlenmesi gerekiyor. İşletmeler profesyonel bir strateji geliştirmezse ürün satışı konusunda düşük beklenti içine girerler. Günümüzde dijital ve modern tanıtım yöntemlerini kullanırsanız ürününüzü daha fazla kişiye ulaştırabilirsiniz. Ürününüz ne kadar fazla kişiye ulaşırsa satılma olasılığı da o kadar artacaktır.
- Rakiplerinizden Daha İyi Fırsatlar Sunun: Niş bir ürün satmıyorsanız sizden başkaları da aynı tarzda ürünlerin satışını yapıyor demektir. Bu yüzden insanların sizi tercih etmesi için onlara daha iyi fırsatlar sunmalısınız. Ürününüzün özellikle fiyat açısından rakiplerinizden daha uygun olması insanları çekecektir. Bunun yanında fiyat konusunda bir şey yapamıyorsanız ürününüzün kalitesi konusunda insanları ikna etmeye çalışabilirsiniz.
- Tedarik Zinciriniz Güçlü Olsun: İnsanların ürün ihtiyacında en çok kızdıkları durum istedikleri ürünün tedarikte olmamasıdır. Bu yüzden bir ürün satıyorsanız hiçbir şekilde insanlara yok dememelisiniz. Öncelikle ürün stoklarınızı arttırın ve belirlediğiniz satış hedeflerinize göre ürününüzü satın almak isteyen insanları reddetmeyin.
- Marka Bilinirliğinizi Arttırın: İnternet üzerinden alışveriş yaparken insanlar öncelikle benzer fırsatlarda adını duydukları ya da kurumsal olduğunu düşündükleri markalar seçerler. Bu yüzden bir marka bilinirliğinizi arttırırsanız ürünleriniz insanlar için güvenilir seçimler olacaktır. İnsanlar size güvenirse rakiplerinize gitmeden ürünlerinizi satın almak isteyeceklerdir.
- Ödeme Seçeneklerini Çeşitlendirin: Tüketiciler alışveriş yaparken ödeme seçenekleri de önemlidir. Tüketiciler için farklı ödeme seçeneklerini bir arada barındırmalısınız. İnsanlar ürününüzü almak istedikleri zaman ödeme konusunda bahane bulmamalarını sağlayın. Farklı ödeme yöntemlerine yönelik optimizasyonlarınızı ürün satışına başlamadan tamamlayın.
Yukarıda belirttiğimiz detaylara dikkat ederseniz ürün tanıtımı konusunda sorun yaşamazsınız. Ürün satışı için tanıtım kanallarınızı oluştururken profesyonel bir ekipten destek alırsanız ya da marka olarak hareket ederseniz daha fazla ürün satabilirsiniz. Ürün satış hedeflerinizde de gerçekçi olmanız gerektiğini asla unutmayın.